tisdag, september 25, 2007

Bokfemman v. 39

Temat för veckans Bokfemma är ungdomsböcker för tjejer. Nämn dina 5 favoriter.

Ok, det här är verkligen inte något för mig. Ungdomsböcker läser jag extremt sällan, kan inte ens påminna mig att jag läst 5 st den senaste tiden. När jag själv var "ungdom" läste jag oftast deckare (och framför allt Stephen King).
Jag ska försöka att lista någon/några ungdomsböcker i alla fall!

  • Linas kvällsbok 1 & 2 - Emma Hamberg
    Den här boken speglar hur det är att vara tjej i gränslandet mellan barn och vuxen. Jag kände igen mig jättemycket i Lina, bokens huvudperson, och jag tror nog att en tjej i 16-årsåldern också kan känna igen sig en hel del.

Hm, ja, det var väl mitt bidrag då antar jag! Jag kan inte komma på att jag har läst fler böcker som skulle klassas som ungdomsböcker.
Jag tycker nog att det mesta egentligen kan klassas som "allitteratur", dvs funkar för alla åldrar!

Inga kommentarer: