onsdag, augusti 08, 2007

Göteborg i päls - Per Johansson


"Restaurangchefen vekar drogad. Ögonlocken halvt sänkta. ""Det är långa dagar här"", säger han och sträcker fram sin väldiga näve och liksom kisar. ""Pallar du det?"" Senare förstår jag att det är så ögonen ser ut när man jobbat tolv timmar och vet att det är fem kvar. Det är mitt tredje diskjobb och det liknar en kliché. Restaurangchefen visar sig vara en före detta militär. Diskutrymmet är snyggast i hela restaurangen, med fyra meter i takhöjd. En trearmad smutsbrun fläktvinge snurrar halvmetern ned från taket på lägsta hastighet. Övermålade elledningar korvar sig i mer eller mindre upplösta nystan. Finns det någon New York-känsla i Göteborg så är det här."

Det här är Per Johanssons debut, och jag måste säga att jag fascineras av hans sätt att skriva på. Han skriver på ett väldigt alldagligt sätt, lite dagboksliknande tidvis. Trots det blir språket ändå nästan poetiskt.
Jag gillade den här något udda boken väldigt mycket. Kanske för att jag själv arbetat i alldeles för många år i restaurangbranschen, och därför känner igen mig i ganska mycket av det som skrivs.

Den här författaren kommer jag definitivt att hålla ögonen öppna efter.

Betyg:
4
av 5

Bokfakta:
Författare:
Per Johansson
Förlag: Månpocket
Utgivningsår: 2007
ISBN: 9789170014970





Inga kommentarer: