lördag, juni 23, 2007

Helt vanliga män - Christopher R. Browning

"På morgonen den 13 juli 1942 gick den tyska reservpolisbataljon 101 in i den polska byn Jozefow och sköt 1500 av byns 1800 judiska invånare. Boken ställer den fråga vi alla måste ta st. ällning till: "kan jag vara säker på att jag skulle agerat annorlunda i samma situation?"



Det har var också en kursbok i en av de historiakurser jag läser nu i sommar, men jag vill ta upp den här ändå.
Boken är viktig. Den försöker skapa en förståelse för vad det var som gjorde att helt vanliga män blev massmördare under andra världskriget.
Boken tar upp vittnesmål från män som ingick i 101 polisbataljon (som just den här boken berör), och det är ruskiga fakta som presenteras. Det är stundtals väldigt detaljerade berättelser om hur man massavrättade judar i gettona.
Jag kan ärligt säga att det var psykiskt påfrestande att läsa de detaljerade vittnesmålen.



Bokfakta:


Författare: Christopher R. Browning
Förlag: Norstedts
Antal sidor: 282
Utgivningsår: 1992
ISBN: 9789113015217

Inga kommentarer: