lördag, juni 02, 2007

Blodsarv - Denise Mina

"Glasgow 1981. Den unga Paddy Meehan drömmer om att bli journalist och har precis fått sitt första jobb på en av stadens tidningar.

När den treårige Brian Wilcox och efter ett par veckor hittas brutalt ihjälslagen, riktar polisen genast misstankarna mot två tolvåriga pojkar. En av dem visar sig vara kusin till Paddys pojkvän Sean. Några dagar senare publiceras namn och bild på de båda pojkarna och alla tror att det är Paddy som ligger bakom - allt för att främja sin egen karriär.

I staden råder närmast lynchstämning mot förövarna. Men Paddy blir mer och mer osäker på att man hittat rätt gärningsmän. Utan stöd från kolleger eller familj ger hon sig ut för att ta reda på sanningen. Men hennes nyfikenhet är inte uppskattad och snart inser hon att det finns någon som är beredd att göra allt för att få stopp på hennes frågor."


Visst låter boken spännande? Synd att den inte var det!
Det här var bland det segaste och virrigaste jag läst på länge. Det hoppas friskt i tidsepoken, inget fel i det om det inte vore för att två personer (en i varje epok) heter likadant. Jättejobbigt att hålla koll på vem som agerar när i boken.
Jag läste faktiskt sammanlagt 150 sidor, mer orkade jag inte! Jag läste 120 sidor, utan att komma in i boken, utan att känna sympati för gestalterna i boken och utan att gilla miljön. Började sedan hoppa över sidor och läsa här och där, så det blev runt 30 sidor till. Bestämde mig för att lägga boken på hyllan och ta en ny!


Betyg:
1 av 5

Bokfakta:
Författare: Denise Mina
Förlag: Månpocket
Antal sidor: 378
Releasedatum: 2007-01
ISBN: 9789170014451

1 kommentar:

enAnnan sa...

Jag har läst hennes triologi "Garnethill" - jag gillade de böckerna.
Men den här var ingen höjdare alltså.

Jag kan inte lägga ifrån mig böcker, hur dåliga de än är. Jag vet att det är slöseri med tid, men jag kan bara inte..