tisdag, juni 05, 2007

Baedeker för månresenärer - Mina Loy



"Mina Loy är en av de legendariska gestalterna från den tidiga modernismen. Född i England kom hon att spela biroller inom såväl den italienska futurismen som den amerikanska modernismen och det internationella författarlivet i efterkrigstidens Paris. Hon var konstnär och författare, framför allt jazzålderns poet, och det finns en energi, ordglädje och kvinnlig självmedvetenhet i hennes författarskap som gör hennes dikter sällsynt levande. Gunnar Harding har för första gången översatt ett urval till svenska och försett det med ett engagerat förord."

Det här är också ett biblioteksfynd för 2:-, och det här tilltalade mig.
Även Loy skriver dikter, men på ett fångande och engagerande sätt.
Får jag chansen kan jag mycket väl tänka mig att läsa mer av Mina Loy.


Bokfakta:
Författare: Mina Loy
Förlag: Ellerströms förlag
ISBN: 9789172471566
Antal sidor: 47
Utgivningsår: 2006

1 kommentar:

enAnnan sa...

Kikar in och kikar in.
Men nu var det länge sen du läste eller såg en film
;)

Hoppas allt är bra!
Kramar