måndag, oktober 23, 2006

Beck - Skarpt läge



"En brutalt misshandlad kvinna, Monika, lyckas fly från sitt hem med sina två barn. Strax efter hittas liket av en man i hemmet. Mordet har föregåtts av slagsmål. Blod från köket överensstämmer med Monikas DNA. Beck-gruppen gör allt för att finna Monika och hennes två söner. Familjen är spårlöst försvunnen. Mordmisstankarna mot Monika skärps. Hos en kvinnojour får Beck veta att Monika och hennes barn håller sig gömda. Monika vägrar av rädsla för repressalier att träffa polisen och uppge vem som misshandlat henne. Varför? Hennes plågoande är ju redan död?..."

Jag tyckte att den här filmen var väldigt stark, eftersom den handlar om kvinnomisshandel, ett ämne som rör mig djupt.
Filmen är bra, och skrämmande och visar både hur det kan vara att leva i ett förhållande där misshandel förekommer, men även hur det kan vara att försöka fly från ett likadant förhållande.
Jag fick påminna mig flera gånger att det jag såg faktiskt bara var film...även om detta är verklighet för många, alldeles för många kvnnor. Mångas verklighet ser garanterat också mycket värre ut än de här kvinnornas.
Betyg: 4 av 5

Filmfakta:
Regi: Harald Hamrell
Skådespelare: Mikael Persbrandt, Peter Haber, Ingvar Hirdwall m fl.
Speltid: 90 minuter
Åldersgräns: 15 år
Genre: Thriller
Releasedatum: 2006-10-18

Inga kommentarer: